Sundt indeklima i skoler

Indeklimaet har stor betydning for smitte med luftvejsvirus i klasselokaler. Dette blev tydeligt under covid-19-pandemien, hvor aerosoler med virus mange steder var årsag til spredning af smitte indendørs. Denne erkendelse åbner nye muligheder, hvor et bedre indeklima i vores skoler ikke alene giver bedre grundlag for trivsel og læring, men formentlig også forebygger smitte mellem eleverne.

Sundt Indeklima i Skoler er et pilotprojekt, som har til formål at undersøge tekniske løsninger, der kan anvendes til at forbedre luftkvalitet og indeklima i klasselokaler med henblik på at øge trivsel og reducere risikoen for smitte med luftvejsinfektioner.

Pilotprojektet er nu afsluttet.

Flere skoler fra hele landet deltog i de indledende undersøgelser. Projektet er støttet af Realdania, og Statens Serum Institut har indgået et offentligt-privat samarbejde med flere uddannelses- og forskningsinstitutioner, samt virksomheder i forbindelse med pilotprojektet.

Vi arbejder i øjeblikket på at planlægge et større interventionsprojekt, der har til formål at mindske risiko for luftvejsinfektioner og forbedre børns trivsel gennem et forbedret indeklima. Det indsamlede data fra pilotprojektet danner grundlag for udvælgelsen af hvilke tekniske løsninger, der arbejdes videre med, samt hvordan selve interventionsprojektet bedst planlægges og dimensioneres.

En vigtig del af pilotprojektet var at udvikle metoder til måling af infektionspresset i klassen for at undersøge om et forbedret indeklima giver mindre smitte og dermed har den ønskede effekt. Dette er blevet gjort ved at foretage virusmåling af luften, på overflader i klassen og infektioner hos eleverne. Prøverne blev PCR-testet på Statens Serum Institut for almindelige luftvejsvira, herunder influenza A, influenza B, RS-virus og SARS-CoV-2 (covid-19).

Vi håber på at kunne opstarte selve interventionsprojektet i løbet af 2025.

Hvad består projektet af?

Pilotprojektet havde til formål at undersøge tekniske løsninger, der kan anvendes til at forbedre luftkvalitet og indeklima i klasselokaler, med henblik på at reducere risikoen for smitte med luftvejsinfektioner.

Indeklimaet kan have en væsentlig betydning for spredning af luftbåren smitte.

Projektet undersøgte tekniske løsninger, der kan forbedre indeklimaet og dermed nedbringe smitten i klassen.

Opsætningen af de tekniske løsninger og målinger blev planlagt i tæt samarbejde med de deltagende skoler.

Vi afprøvede 3 tekniske interventioner i pilotprojektet:

  • Mobile luftrensere med HEPA og aktivt kul-filtre. HEPA-filtre er høj-effektive partikelfiltre, som typisk kan indfange over 99% af de mikroskopiske partikler, som kommer ind i luftrenseren. Denne type af partikler kan være svævende i luften i lang tid, herunder aerosoler, som kan indeholde viruspartikler. Aktivt kul kan indfange gasarter fra luften, herunder lugtstoffer. Luftrenserens samlede evne til at forbedre indeklimaet afhænger desuden af den samlede mængde luft, som luftrenseren kan tage ind.
  • Nudging. Ved hjælp af en lille enhed som måler luftkvaliteten gives der feedback til elever og lærere igennem trafiklyssystem, som skal minde om at lufte ud og/eller opholde sig uden for klassen i en kort periode.
  • Decentral ventilation. Denne ventilation er kendetegnet ved, at der er ét ventilationsaggregat, der blæser frisk ude-luft ind, som filtreres og opvarmes af den forurenede luft der suges ud af lokalet uden luftstrømmene blandes. Aggregaterne installeres med indbygget automatik, for optimalt indeklima og energiforbrug. Den indbyggede tilstedeværelsessensor aktiverer anlægget, og den indbyggede CO2-sensor regulerer luftmængden afhængigt af personbelastningen i lokalet.

For at måle effekten af de forskellige tekniske løsninger på virusbyrden i klassen, blev der målt på virus i luften, på overflader og infektioner hos eleverne. Prøverne blev PCR-testet på Statens Serum Institut for almindelige luftvejsvira såsom influenza A, influenza B, RS-virus og SARS-CoV-2 (covid-19).

Ved pilotprojektets afslutning evalueres effekten af de tekniske interventioner for betydningen af indeklimaet i klasselokalet, sygefravær og mængde af virus partikler.

De indsamlede data fra pilotprojektet skal hjælpe projektgruppen med at vælge hvilke tekniske løsninger, der er skal arbejdes videre med i selve interventionsstudiet.

Kontakt

Har du spørgsmål til projektet, er du velkommen til at kontakte projektleder Randi Jessen på: raje@ssi.dk.